Boom i forbrug – bare ikke i Danmark

Fornylig kunne FDIH dokumentere, at danskernes forbrug på internationale nethandelssider var eksploderet. Beløbet lød for 2013 på 17 milliarder kroner, hvilket næsten er en fordobling på to år.

Mens udviklingen ikke undrer branchefolk, virker bankøkonomerne noget mere forundrede. Ifølge Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit, er nethandel i udlandet nu så omfattende, at det bør indgå i vurderingen af privatforbruget, som i de seneste år har udviklet sig fladt.

”Tallene tyder på, at vi undervurderer danskernes faktiske forbrug, og at forbrugslysten er højere, end den indenlandske omsætning viser,” udtaler han til Jyllands-Posten.

Louise Byg Kongsholm, der er administrerende direktør ved pej gruppen, mener, at danskernes forbrug i dag er ligeså stort som i jubelårene 2005 til 2007, men at Danmarks Statistik ikke kan rumme danskernes forbrug via internettet, ved grænsehandler, outletmesser, genbrugssalg på nettet og lignende – alle de steder, den store vækst har været.

For halvandet år siden dokumenterede pej gruppen, på forsiden af Jyllands-Postens erhvervssektion, via en større analyse, at danskernes forbrug var fuldstændig på højde med jubelårene. Analysen blev anvendt i egne medier (TØJ og TID & tendenser) og var grundlag for foredag på flere konferencer. Læs om SEO optimering og analyse her.

”Det undrer selvfølgelig meget, at selv bankøkonomer ikke helt forstår, hvad der foregår i den virkelige virkelighed i Danmark.

Vi ser gang på gang medier og bankøkonomer udtale sig om danskernes fodslæbende forbrug, men fakta viser det modsatte.

Det går rigtig godt med danskernes forbrug, og det har det faktisk gjort under hele krisen, men Danmarks Statistik har ikke været i stand til at give et reelt billede af, hvad vi brugte pengene til,” siger Louise Byg Kongsholm.